Verkeersdoden

Financieele Dagblad

Meer dan 2000 kilometer liggen nu achter me. En ik zag geen enkel verkeersongeval. Niet in Israël, niet op Cyprus, in Libanon, Turkije of Bulgarije. Ja, in Libanon reed een auto de spiegel van een andere auto, maar dat rekenen we niet mee.

En in Bulgarije moest ik wegduiken voor een auto die tijdens een noodweer vervaarlijk begon te schuiven. Omdat ik er zonder kleerscheuren vanaf kwam, geldt dat al evenmin. Ooit was dat anders. Als student in de jaren ’80 en liftend door Europa, kan ik me geen enkele tocht herinneren zónder dramatische verkeersongelukken.

Toch sterven ook dit jaar, wereldwijd, weer zo’n 1,25 miljoen mensen in het verkeer. Dat zijn er evenveel als 1995 of in 2015. En dat is slecht nieuws. Want de internationale gemeenschap sprak in 2015 af dat voor 2020 het aantal verkeersdoden zou zijn gehalveerd. Daar kwam dus niets van terecht.

Toch verhult zo’n wereldwijd cijfer meer dan het openbaart. Wanneer je in de data duikt van afzonderlijke landen, dan zie enorme verschillen. Terwijl in ontwikkelingslanden het aantal verkeersdoden fors steeg, daalde het al even fors in rijke landen. Sinds 1990 steeg het aantal verkeersdoden in lage-inkomenslanden met 66 -duizend, terwijl het in hoge-inkomenslanden zakte met 73-duizend.

Nu zeggen ook aantallen verkeersdoden niet alles. Interessanter wordt het om ze te verrekenen met het aantal auto’s op de weg. Wereldwijd reden in 1995 zo’n 500 miljoen auto’s rond. Vandaag zijn dat er rond de 1,5 miljard. Bij een gelijkblijvend aantal verkeersdoden is de kans dat je als verkeersdeelnemer het loodje legt dus met twee-derde gedaald.

En nu we toch aan het rekenen zijn: ook in Nederland steeg in de jaren ’50 en ’60 het aantal verkeersdoden fors. In 1970 kwamen maar liefst 3300 mensen om in een auto-ongeluk. Vervolgens daalden ook hier de aantallen. In 2019 waren het er nog 661. Bovendien waren er vorig jaar vier keer meer auto’s op de weg dan in 1970. Wanneer je dat met elkaar verrekent, dan daalde de kans dat je nu sterft in een auto-ongeval met 95 procent. Ja, ook 661 verkeersdoden zijn er 661 teveel. Toch is de vooruitgang onmiskenbaar.